tirsdag 27. september 2016

Elektronparbinding - elevøvelse

Line Eriksen Ertzgaard
Åssiden VGS
26.Oktober

Hensikten med dette forsøket var å bruke en tabell og molekylbyggesett for å repetere bakgrunnsstoff og skrivemåte for elektronparbindinger

Bakgrunnsteori:
Atomet er den minste delen av et grunnstoff som fortsatt har de kjemiske egenskapene til grunnstoffet. Atomet består av en positivt ladd atomkjerne, og rundt kjernen kretser det negativt ladde elektroner. Et molekyl består av flere atomer. Når det kommer til bindingstyper  vil det si at en enkel elektronparbinding er når det kun er en binding mellom hvert av atomene, som for eksempel vann, en dobbel elektronparbinding er når det er to bindinger mellom hvert av atomene, som for eksempel oksygen, og en trippel elektronparbinding er når det er tre bindinger mellom hver av atomene, som for eksempel nitrogengass

Hypotese:
Hypotesen er at figurene vi lager av molekylbyggesettet skal ligne på sånn molekylene ser ut

Utstyr:
Molekylbyggesett og tabell

Det vi gjorde i forsøket var å bruke tabellen under, til å se hvilke molekyler vi skulle lage. Deretter satt vi sammen molekylene av molekylbyggesettet vi hadde. Vi brukte også tabellen til å fylle ut elektronprikken, strukturformelen, molekylformelen og bindingstypen til de forskjellige molekylene.

Resultat:
Resultat: 
Navn 
Klorgass 
0<50 
Nitrogengass 
V ANN 
Hydrogenklorid 
Elektron- 
prikk 
Struktur- 
formel 
H-H 
NäM 
Molekyl- 
formel 
2 
02 
Hzo 
Bindingstype 
Enkel elektronpar- 
binding

Her kan vi se resultatet av forsøket. Tabellen viser oss alle de forskjellige måtene å skrive molekylene på. Bilde av molekylene viser oss hvordan de ser ut. Fra toppen er det hydrogen, klorgass, oksygen, nitrogengass, vann og hydrogenklorid

Konklusjon:
Hypotesen stemte, vi fikk en ide om  hvordan molekylene ser ut ved hjelp byggeklossene.  Vi fikk også se hvordan molekyleneskrives som elektronprikk, strukturformel, molekylformen og bindingstype

Feilkilde: Vi fant ingen feilkilder i dette forsøket

Kilder:

Brandt, Harald med flere, 2015, Naturfag Påbygging, Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar